Elise og Matias

Elise og Matias
Endelig ville pus sitte på fanget til Matias, og han så stolt!:)

torsdag 4. desember 2008

I en hektisk adventstid....

Som overskriften sier.. Det er en hektisk advent hos familien Hjertaas-Korgerud..

Lillegutt har sannsynligvis astma,og det er alt annet enn enkelt å utrede hos små pjokker..:(
Han har vært forkjølet uten pause siden sommeren, og i oktober fikk han astma anfall..:( Kan med hånden på hjertet si at det er blandt det verste jeg har vært med på, jeg satt med han på legevakten mens jeg hørte at pusten hans stadig ble mer anstrengt.. Til slutt greide han knapt å prate!:( Han fikk akutt behandling, og det avtok betraktelig! Men han hadde fortsatt pipelyder i lungene, og jeg fikk med medisin til han, og beskjed om kontakte fastlegen min... Han trengtEikke si jeg måtte det, jeg satt allerede å lurte på om jeg kunne ringe legen min hjem, lørdag kveld kl.21 på kvelden...:) Jeg gjorde ikke det, men jeg hadde veldig lyst!!
Mandag morgen ringte jeg, da var han litt bedre etter å ha gått på bricanyl noen dager, så vi fikk time på onsdag.Stoppet med bricanyl da, og innen onsdagen var vi omtrent der vi startet.. Det pep ikke i lungene hans, men hosten hans var typisk astmahoste med hvesing og han hostet MYE.. Så vi fikk ventoline og henvisning til barneastmalege.. Der var vi da på mandag, og endelig føer jeg at det går i riktig retning. Han avfeide meg ikke, for han fant jo ut at det pep i lungene, så han fikk ventoline der, og etter det ble det mye bedre.. Så legen mente de var grunn til å mistenke astma, selv om det er vanskelig å finne ut av det på så små barn.. Vi har vært å tatt røntgen av lungene hans, og tatt flere blodprøver. Han er også allergisk mot katter, og har væske i mellomøret.. Føles veldig overveldene, og som mor blir du engstelig for den minste lyd som er litt annerledes.. Spesielt om kvelden og natten, da reagerer jeg umiddelbart, og jeg sover aldri helt.. Alltid på vakt, greier ikke slappe av i det hele tatt.. Er redd noe skal skje om jg snur ryggen til et sekund, så jeg er ikke særlig høy i hatten når jeg leverer han i barnehagen.. Jeg stoler på dem, men det er tanken på at noe KAN skje, og så er jeg ikke der! Det er det jeg er redd for! Jeg har egentlig mest lyst til å ta han ut av barnehagen, men jeg skjønner at det er å gå for langt! Det er flere astma-barn som går i både barnehage og skole.. Men, jeg forventer faktisk at de ansatte i barnehagen skal forstå MIN redsel, og MINE bekymringer UTEN å ta det som kritikk.. Og faktisk ta meg på alvor!! Vi er heldige med barnehagen, de ansatte der er supre, og de har jobbet der lenge, det er de samme som jobbet der når Elise gikk der også.. Så sånn sett er jeg ganske trygg....;) Tror jeg skal takke de jeg egentlig, for at de hører på meg og tar det på alvor.. Selv om jeg til tider kanskje overreagerer,men... Som mamma har du lov til å overbekymre deg, og overreagere ang. ungene sine!! SåDetSÅ!;)

men, jeg har flere ting på tapetet denne adventstiden.. Jeg har ikke verdens beste tenner.. Og etter jeg beynte på ritalin, er det ikke blitt bedre akkurat.. jeg har vært til tannlegen 2ganger allrede, og skal tilbake neste uke.. Skal også til psykiateren..

Elise har bursdag 17.desember.. Da blir hun 7 år, og det må feires med både barnebursdag og voksenbursdag.. Da er det en del ting som må gjøres til det.. OG, vi har snekker i huset om dagene, skal bygge ut 3.etg, og det er ikke gjort i en sving nei.. Ting tar tid når det er snøvær, og snekkern må på taket, og det kan man ikke i dette været.. Så hva som skjer videre med juleforberedelser denne adventstiden, dt aner jeg faktisk ikke.. Kommer vel til å slite meg ut den siste uken før jul med julegaveshopping,kakebaking og pynte huset til jul.. Slik som julen i jor, og året før der.. Hadde gledet meg til jul nå, spesielt fordi at jeg ikke jobber nå.. Begynner på solen i januar, så denne måneden skulle jg kose meg med ungene, lage julepynt og bake pepperkaker og høre på julemusikk.. Nei, jeg skal det! Jeg skal presse det mellom legebesøk og pussestøv! Jul skal detbli,uansett hvor sliten jeg er på julaften!! Vi SKAL kose oss!:)

Ingen kommentarer: