Elise og Matias

Elise og Matias
Endelig ville pus sitte på fanget til Matias, og han så stolt!:)

lørdag 29. november 2008

Kjæresteturen min til Dublin..:)

Så er jeg og min kjære kommet hjem fra tur.. :) deilig å komme bort fra hverdagen en stakket stund, men å så godt å se barna mine igjen!:))) Slik forløp vår første tur alene seg... :)





Mandag 24.nov:





Jeg tok Elise med til legen, mens Tomas pakket det siste.. Vi hadde begge ungene hjemme fra skole og barnehage denne dagen, vi ville ha god tid sammen uten mas og stress før vi reiste vekk.. Det var godt for alle, vi sov lenge, spiste frokost og så på Teletubbiene og Kaptein Sabeltann.. Elise pakket lekevesken sin til en uke hos mormor og morfar, mens Matias var mest opptatt av Kaptein Sabeltann klærne sine.. ;) Kan jo ikke være uten det i 5 hele dager.. ..lol..





Så, klokken 15 kom pappa og hentet oss.. Vi kjørte hjem til mamma med ungene, Elise var veldig bevisst på at mamma og pappa skulle langt bort, og var opptatt av hva vi egentlig skulle gjøre der og hvor mange netter skulle hun og Matias være hos mormor og morfar.. :) Matias var mer opptatt av pc'en til mamma og pappa...Han skjønte ikke hva som skulle skje,og var mer enn fornøyd med å skulle være hos mormor og morfar.. Han skulle sove med "moffaj" han..:)


Så kom jo tiden for å si hadet, og det var ikke lett for en mamma som ikke har vært borte fra barna sine mer enn et døgn..:( Omfavnet begge ungene etter tur, Matias ble til slutt litt lei.. Han skjønte IKKE hvorfor vi skulle kose NÅ? Han hadde mye å gjøre, hvertfall etter han oppdaget at bilbanen var pakket med, han skulle kjøre bil han.. så når vi gikk ut døra, enset han oss ikke..





Så var det å ta fatt på turen til Torp Flyplass hvor et fly fra RyanAir skulle ta oss til Irlands hovedstad..:) Turen til flyplassen tok ca 1 1\2 time, og vi sjekket inn bagene omtrent før vi rakk komme inn døren.. Litt uvant når du er vant til å reise i en saueflokk bestående av mor og far, 2 unger, mormor og morfar, onkel og tante, til Hellas, da du har med en vogn, en reiseseng, bilsete har vi hatt med, og selvfølgelig har alle pakket som om vi skulle emigrere.. 8 pass, 8 billetter og et utall med bagasje i en evig lang kø.. Nå var det unnagjort før jeg rakk si Irland baklengs.. ;)





Vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen og i tax-free'en.. Vi spiste litt og så var 2 timer blitt borte på et blunk.. :) Inn på flyet, hvor vi hadde ganske god plass faktisk.. Jeg lå med hodet i fanget til Tomas og halvsov hele veien.. Jeg vet ikke om irske flykapteiner sliter litt med fartsgrenser, eller om det i det hele tatt ER noen fartsgrenser i lufta... Men vi ankom hvertfall Dublin Airport 45 minutter før tiden.. Godt feiret med en spesiell hyllest til seg selv over høytalerene..;)





Utenfor sto taxiene i kø for å loppe godtroende turister for penger, men disse turistene var ikke godtroende, de var bare slitne og ville til hotellet så raskt som bare mulig.. Litt surfing på nettet før avreise lot meg vite prisene på offentlig transport.. Så, selv om det ville kostet oss 14 euro å ta bussen, valgte vi å ta taxi til 25 euro denne gangen..



Det var ikke lange turen innover, tok vel ca en halvtime tipper jeg.. Vel fremme sa taxisjåføren at vi bodde i en gate det ikke var lov å kjøre bil, bare trikk.. (Tram, eller Lua som de kaller det..) Så, han slapp oss av 5 min unna hotellet med god forklaring på hvor vi skulle gå... Men, han kunne jo ikke vite at han hadde ei sta, sliten og bestemt jente med ADHD og ELENDIG retningssans i bilen.. Jeg skulle da klare dette jeg, hadde jo sett på kart og lest på nettet før jeg dro.. Pugget gatenavn og alt.. Men, hadde i tatt med i beregningen at den lille pillen min hadde gått ut.. Så, vi endte opp med å bedrive sightseeing kl.23 om kvelden.. Heldigvis tok Tomas over, og begynte å lese kart og spørre seg frem.. Vi kom tilslutt frem, og kl.23.45 var vi innstallert på rom nr.19.. Endelig!:) Etter en lang dag var det deilig å legge seg i en god seng..:)



På tirsdag var vi klare for å utforske byen, så etter frokost gikk vi for å se oss rundt!:)

I Dublin er det mange shoppingmuligheter, mange senter og butikker.. Arnotts senter, Jervis senter, Dunnes, Marks&Spencer, Debenhams, Ilac, TopShop, GAP og mange andre.. Et himmelrike for en shopoholiker..hihi.. ;) Prisene var ca på samme nivå som hjemme, men de har mange designerbutikker og merkebutikker.. Så det sier seg selv at det var dyrt.. Jeg gadd ikke kjøpe det samme jeg kunne kjøpe hjemme, derfor ble det mye på ungene..;) Var på GAP å handlet til dem.. der var det mye fint! Så julegavene fra bestemor ble handlet inn der..:)

Ellers ble det litt leker og andre ting til småtrollene mine..:)



Utenom en tur på Guinnes Storehouse, tok vi dagene som de kom.. Vi fant ut at dette var ferie, og ville ikke stresse rundt i byen for å se alt! Så vi har virkelig hatt late dager... Vi sov lenge, vandret rundt i byen hånd i hånd på kveldene.. Shoppet og koste oss..:)



På fredag reiste vi hjem, og etter en lang dag med buss og fly landet vi endelig på Torp hvor pappa og Elise ventet på oss.. Og det var sååå godt å se veslejenta mi igjen!:) Fikk en lang og god kos.. etterpå kjørte vi hjem til mamma og hentet Matias.. Og det sier seg selv at det var like godt å se lillegutten min igjen og.. Fikk enda en lang og god kos, så bar det hjem hvor snekkeren har løftet taket.. Så der var det kaldt!!!!! Vinduene var satt inn, men hn har ikke isolert enda.. Det skjer på mandag, inntill da bidrar vi ekstra til å hjelpe på finanskrisen med å øke strømregningen vår.. Varmeovnenene står på for fullt i alle tre etasjene.. ;) Blir nok ikke billig, men det er viktigere at vi ikke fryser..:)

Ja, det var litt om alt denne gangen, untill next time.. xxx

Ingen kommentarer: