Elise og Matias

Elise og Matias
Endelig ville pus sitte på fanget til Matias, og han så stolt!:)

fredag 7. november 2008

ADHD...

Tenkte jeg skulle skrive om min ADHD.. Det er ikke mange som vet hva ADHD egentlig er..
Først litt grunnleggende..
Tilstanden som nå betegnes "ADHD", som er en forkortelse for Attention Deficit/Hyper-activity Disorder. Kalles også Hyperkinetisk Lidelse i Norge . Dette er det samme som i "gamle dager" ble kalt MBD - Minimal Brain Damage.. Hørtes ikke det ut som en koselig lidelse å ha??
Det er en generell misforståelse ute å går om ADHD.. At ADHDere ikke er intelligente! HELT FEIL!!! ADHD har INGENTING med intelligens å gjøre! Man kan være superintelligent, men fremdeles ha ADHD.. Hovedproblemet er konsentrasjonsvansker, så mange tror nok at siden en person ikke får med seg det som skjer, får dårlige karakterer på skolen osv, er et resultat av lavere intelligens! Det er ganske skummelt hvis du tenker på alle som har problemer på skolen, noen av dem sliter som et resultat av ubehandlet ADHD.. Slik som jeg! Skulle ønske noen reagerte, men jeg måtte rekke å fylle 27 før jeg fikk en diagnose.. Og, jeg hører ikke til de sjeldne historiene, dette har blomstret opp, og mange unge kvinner sitter i min situasjon i dag.. Så kanskje jeg kan betegne meg som heldig? Misforstå meg rett, jeg føler meg absolutt ikke heldig som har ADHD, men det jeg mente var at jeg er en av de heldige som har fått diagnose, om enn sent i livet, men jeg får nå behandling og de rette medisinene..
Så, symptomer på ADHD.. Hva er de? Og har man ADHD om man er ukonsentrert og kanskje litt overaktiv til tider?

Ingen kommentarer: